Tämä sivusto koskee tuulivoimaa.

Porin lentokenttä

Alle kolme kilometriä etelään Porin keskustasta sijaitsee Porin lentoasema, josta käytetään lyhenteitä IATA: POR ja ICAO: EFPO. Kenttä toimii pääsääntöisesti koulutus- ja harrastelentoasemana – muun muassa WinNovan, eli Satakunnan ammattikoulun, lentotekniikan koulutusta järjestetään Porin lentokentällä.

Suomen Ilmailuopisto Oy, eli entinen Finnairin Ilmailuopisto, järjestää ammattilentäjien aikuiskoulutusta Porin lentoasemalla. Lisäksi Satakunnan Laskuvarjourheilijat toimivat kyseisellä kentällä. Tämä Finavian ylläpitämä kenttä valmistui vuonna 1941 ja sen läpi kulki vuonna 2016 vajaa 10 000 matkustajaa, joka oli koko 2000-luvun alhaisin matkustajamäärä. Vuonna 2017 matkustajamäärä oli yli tuplaantunut, kun kenttää käytti reilut 23 000 matkustajaa. Vuodesta 2005 vuoteen 2009 Porin lentoaseman vuosittainen matkustajamäärä oli lähempänä 70 000 henkilöä. Vaikka Porin lentokenttää käyttävien ulkomaille matkustavien määrä on selvästi heikentynyt, suurin matkustajamääriin vaikuttanut lasku tulee kotimaan lentotilastojen puolelta. Kesällä, etenkin Porin Jazzien aikaan, Porin lentoaseman tilausliikenne on hyvinkin vilkasta. Joitain tilauslentoja lennetään Porin kautta esimerkiksi etelä-Euroopan lomakohteisiin ja kentältä lähtee myös ajoittain reittilentoja, koulutus- ja harrastekäyttönsä lisäksi. Muun muassa Tukholmaan ja Helsinkiin on ainakin joskus päässyt Porin lentokentältä tai sen kautta. Moni yksityisasiakas toivoisikin Porin lentoaseman vilkkaampaa käyttöönottoa juuri reittilennoille, sillä se sijaitsee vain kilometrin päässä Porin rautatieasemalta, josta on puolestaan hyvät yhteydet eri puolille Etelä- ja Keski-Suomea.Porin lentoasema seisoo 13 metriä merenpinnan yllä. Kentältä löytyy kaksi asfaltilla päällystettyä kiitorataa, kaksi check-in tiskiä ja kahvila. Kiitoradat ovat nimetty numerotunnisteilla – toinen on 12/30 ja toinen 17/35. Kiitorata 12/30 on pituudeltaan 2 351 metriä ja leveydeltään 60 metriä, kiitorata 17/35 puolestaan on vain 801 metriä pitkä ja 30 metriä leveä. Vuoden 2018 lokakuusta alkaen Porin lentokentästä lakkautettiin kaikki vakituiset reittilennot. Siihen saakka ruotsalainen lentoyhtiö Nextjet toimitti matkustajia Porista Stockholm-Arlandaan sekä Helsinki-Vantaalle. Kyseinen yhtiö meni vararikkoon vuoden 2018 toukokuussa. Tätä edelsi Air100-lentoyhtiö, joka lensi Porista Helsinkiin 2014 kesäkuuhun saakka. Myös Helsinkiin lentänyt Wingo xprs -yhtiö lopetti reittilentojen lennättämisen Porista vedoten taloudellisiin vaikeuksiin. Ihan ensimmäisenä Porin lentoaseman lentoja toimitti Finnair, jonka jälkeen Finnairin partneriksi ryhtyi aluksi Finncomm Airlines ja sitten Flybe Nordic. Nämä yhtiöt lopettivat toimintansa Porin lentoasemalta 9. huhtikuuta 2012.

Historia

Historia

Porin lentoasemaa ruvettiin suunnittelemaan jo vuonna 1937, Tie- ja vesirakennuslaitoksen toimeksiannosta. Tie- ja vesirakennuslaitos halusi lentokenttiä Suomen sotilaallisille maakoneille, ja lentoliikenne alkoikin jo heti talvisodan aikana vaikka kaikki suunnitellut kiitoradat eivät olleet edes valmiita. Kiitotiet valmistuivat vasta vuonna 1941, jota pidetään virallisena Porin lentokentän valmistumisvuotena. Syksyllä 1941 Luftwaffe, eli natsi-Saksan ilmavoimat, ottivat Porin lentoaseman käyttöönsä. Porukka laajensi aluetta rakentamalla muun muassa lentokonehalleja ja pidentämällä kiitorataa. Luftwaffe käytti kenttää lähinnä 5. ilmalaivaston huoltokenttänä, ja lentoaseman yhteydessä toimi samanaikaisesti Saksan ilmavoimien kenttälentovarikko, Feldluftpark Pori, jossa säilytettiin myös Suomen ilmavoimien kaluston varaosia. Porista lennettiin Saksaan päivittäin, ja kentällä säilytettiin noin sata konetta. Jo silloin Porista suunniteltiin koulutuskeskusta ja harjoituskenttää, tosin taistelulentäjille. Jatkosodan aikana lennot Porista Ruotsiin alkoivat. Saksalaiset poistuivat Porista 14. syyskuuta 1944, kun Suomi katkaisi välinsä Saksaan, ja Lentorykmentti 1 rupesi hallinnoimaan kenttää. Tämä vaihtui 2. Lennostoksi vuonna 1952 ja vuonna 1957 ruvettiin käyttämään nimitystä Satakunnan lennosto. Ensimmäiset reittilennot lennettiin vuonna 1945 Aero OY:n toimesta. Samainen yhtiö aloitti lennot Helsingistä Poriin 3. lokakuuta 1953. Porin lentoasema pysyi tukikohtana aina vuoteen 1985 saakka.