Tämä sivusto koskee tuulivoimaa.

Porissa vuosittain järjestettävä suomiareena

SuomiAreena on vuosittain järjestettävä poliittinen keskustelutapahtuma, jota on järjestetty vuodesta 2005 alkaen Porissa joka kesä Pori Jazzin yhteydessä. SuomiAreenan järjestäjinä ovat toimineet yhteistyössä Porin kaupunki ja Mediahub, mediakumppani tapahtumassa on MTV, joka uutisoi viisipäiväisen tapahtuman sisältöä suorana lähetyksenä MTV:lla ja Katsomo-nettipalvelussa.

Vuonna 2018 tapahtuman pääyhteistyökumppani olivat DNA, Veikkaus ja Puolustusvoimat. Vuonna 2019 tapahtuma järjestetään jo neljättätoista kertaa, ja tuolloin SuomiAreenan pääyhteistyökumppaneina toimivat Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ja Business Finland. Teemoina ovat innovaatiot ja tulevaisuuden osaaminen.

Vuonna 2018 järjestetty tapahtuma kokosi taas kerran suuren kävijämäärän, kun vierailijoita oli yhteensä 67 000. SuomiAreenan keskustelutilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia yleisölle. Esikuvana tapahtumalle toimii Almedalsveckan, joka järjestetään Ruotsissa. Tapahtumassa keskustellaan kesätunnelmissa rentoon sävyyn suomalaisesta yhteiskunnasta. Keskustelun lisäksi tapahtumaviikon aikana on tarjolla myös runsaasti muuta ohjelmaa, kuten musiikkia, näytelmiä, liikuntaa ja urheilua.

Tapahtuman historia

SuomiAreena sai alkunsa vuoden 2004 heinäkuussa, kun tapahtuman tuottajana myöhemmin vuosina 2006—2015 toiminut Esa Nieminen pohti heinäkuun ajan vähäistä yhteiskunnallista keskustelua uutisoinnissa. Hän oli ihmetellyt suomalaisen yhteiskunnallisen keskustelun hiljentymistä kesäkuukausien aikana ja koki, että maassa olisi tarvetta kesätapahtumalle, joka käsittelee yhteiskunnallisia asioita, koska samaan aikaan medialta odotettiin suurempaa roolia poliittisen keskustelun ylläpidossa.

Ruotsissa Visbyssä vastaavaa tapahtumaa oli järjestetty jo neljänkymmenen vuoden ajan, mutta tapahtumassa vierailtuaan Nieminen oli todennut, että Suomessa järjestettävän tapahtuman tulisi olla sopivampi maan olosuhteisiin. Kun ensimmäinen SuomiAreena järjestettiin vuonna 2005, sen tapahtumapaikaksi valittiin Pori. Porissa järjestetään samaan aikaan heinäkuussa vuosittain Porin Jazz, joka mielletään Suomen parhaaksi kesätapahtumaksi, jossa käy valtavasti vieraita, joiden profiili soveltuu loistavasti tämänkaltaiselle keskustelutapahtumalle.

Tapahtumanjärjestäjät halusivat luoda tapahtumasta kaikille avoimen yhteiskunnallisen keskustelutilaisuuden, jossa voidaan tarkastella ja keskustella Suomen tulevaisuudesta kesäisessä tunnelmassa. Vuonna 2006 päätoimittaja Merja Ylä-Anttila (sittemmin Ylen toimitusjohtaja) MTV Uutisista esitteli hankkeen eduskunnan puhemiehenä toimineelle Paavo Lipposelle, jonka tuen myötä Suomen silloin satavuotias eduskunta lähti mukaan hankkeeseen ensimmäisenä SuomiAreenan pääyhteistyökumppanina.

2018 SuomiAreena

Vuoden 2018 SuomiAreenan teemoina toimivat turvallisuus, vastuullisuus ja suvaitsevaisuus. Keskustelut käytiin Porin keskustassa olleilla kuudella päälavalla, jotka olivat kaikki kävelymatkan päässä toisistaan. Keskustelulavojen lisäksi tapahtumassa järjestettiin ohjelmaa Kansalaistorilla, MTV-lavalla, sekä SuomiAreena-rannan lavalla Kokemäenjoen varrella Etelärannassa.

Helteisessä säässä järjestetty järjestyksessään kolmastoista SuomiAreena jäi 67 000 kävijällään hieman edelliskesän ennätyksellisestä 74 000 kävijän määrästä. Sosiaalisessa mediassa SuomiAreenan keskustelujen tavoittavuus nousi sen sijaan rajusti. Tapahtumaviikon suurimmat yksittäiset tapahtumat kävijämäärien perusteella olivat DNA:n kesäkonsertti, joka keräsi 7 500 kävijää, ja Puolustusvoimien taistelunäytös, mitä oli katsomassa 2 100 vierasta.

Vuonna 2018 tapahtumassa järjestettiin uutena tapahtumana eduskuntapuolueiden puheenjohtajien Arvopuheet, jotka houkuttelivat paikalle runsaasti kiinnostuneita kuulijoita. Puheet pidettiin MTV-lavalla, jossa niitä seurasi tapahtuman aikana yli 1 000 ihmistä. Ennätyshelteet saattoivat verottaa hieman itse tapahtuman kävijämäärää, mutta sosiaalisessa mediassa tapahtuman tavoittavuus räjähti.

Sosiaalisen median suosio

Sosiaalisen median tavoittavuus nousi vuonna 2018 edellisvuoden tapahtumaan verrattuna yli nelinkertaiseksi. Somessa keskusteltiin eniten tulevaisuudesta, sotesta, säästä ja puheenjohtajatentistä. Twiittauksia hashtagilla #suomiareena tuli viikon aikana yli 60 000 kappaletta. Tapahtuman digitaalisestä viestinnästä vastaavan Kristoffer Ignatiuksen mukaan sosiaalinen media on muodostunut fyysisen tapahtuman rinnalle omaksi keskustelualustakseen, jossa keskustelu käy kuumana vuorokauden ympäri.

Myös toimittajat ja media osoittivat kiinnostusta SuomiAreenaa kohtaan. Tapahtumassa oli vuonna 2018 yhteensä 260 akkreditoitua toimittajaa, mikä oli ennätyksellinen määrä ja selkeä nousu edellisvuodesta. Seuraavan kerran SuomiAreena järjestetään Porissa 14. heinäkuuta 2019.